Het Leerhuis
In Assen functioneert al vele jaren het Oecumenisch Leerhuis. Elk jaar zoeken we opnieuw naar een aansprekend thema.
Begin 2020 vinden op de donderdagavonden zes bijeenkomsten plaats.
In Assen functioneert al vele jaren het Oecumenisch Leerhuis. Elk jaar zoeken we opnieuw naar een aansprekend thema.
Begin 2020 vinden op de donderdagavonden zes bijeenkomsten plaats.
Zó kent u Mozes (nog) niet!
Een multireligieus perspectief
De figuur van Mozes heeft een bijzondere én centrale positie in Tenach, Bijbel en Koran.
In dit Leerhuis komen vele gezichten en rollen van Mozes aan de orde: van leraar tot mysticus,
van bevrijder van het volk tot tegenspreker van God.
Vanuit verschillende achtergronden laten diverse sprekers Mozes op een bijzondere manier naar voren komen.
Thema´s van de afgelopen jaren.

Abrams erfenis
De situatie in het Midden-Oosten is al lange tijd een bron van spanning en uiteenlopende belangen.
Als bakermat van de joodse, christelijke en islamitische godsdiensten spelen naast politieke, ook religieuze
aspecten een belangrijke rol in de discussies en conflicten.
Vanuit verschillende achtergronden wordt deze complexiteit besproken.
De situatie in het Midden-Oosten is al lange tijd een bron van spanning en uiteenlopende belangen.
Als bakermat van de joodse, christelijke en islamitische godsdiensten spelen naast politieke, ook religieuze
aspecten een belangrijke rol in de discussies en conflicten.
Vanuit verschillende achtergronden wordt deze complexiteit besproken.



Veerkracht
De vraagstukken van deze tijd zijn zo beklemmend dat we ons vaak onmachtig voelen.
Om niet in machteloosheid weg te zakken hebben we behoefte aan veerkracht.
We gaan op zoek naar veerkracht in mensen, verhalen, kerk en maatschappij.
‘In de hoop dat wij opveren, alsof wij vleugels krijgen’
De vraagstukken van deze tijd zijn zo beklemmend dat we ons vaak onmachtig voelen.
Om niet in machteloosheid weg te zakken hebben we behoefte aan veerkracht.
We gaan op zoek naar veerkracht in mensen, verhalen, kerk en maatschappij.
‘In de hoop dat wij opveren, alsof wij vleugels krijgen’

Van vroom naar daad
Het lijkt of een leven van toewijding aan God, dat tegelijk open staat naar de vragen en
behoeften van de eigen tijd tegenwoordig niet mogelijk is.
Reden om in 2015 met die vraag, die "van vroom naar daad" hebben genoemd, aan de slag te gaan.
Het lijkt of een leven van toewijding aan God, dat tegelijk open staat naar de vragen en
behoeften van de eigen tijd tegenwoordig niet mogelijk is.
Reden om in 2015 met die vraag, die "van vroom naar daad" hebben genoemd, aan de slag te gaan.

Voorbij de schaamte?
Schaamte speelt binnen de kerken, in theologie en bij gelovigen een grote rol.
Auschwitz en Hiroshima plaatsen ons voor indringende vragen.
We generen ons voor racisme en seksueel misbruik ook in de kerk.
Ze maken ons verlegen met wat wij geloven en hoe wij ons geloof benoemen.
Kunnen wij de schaamte voorbij?
Schaamte speelt binnen de kerken, in theologie en bij gelovigen een grote rol.
Auschwitz en Hiroshima plaatsen ons voor indringende vragen.
We generen ons voor racisme en seksueel misbruik ook in de kerk.
Ze maken ons verlegen met wat wij geloven en hoe wij ons geloof benoemen.
Kunnen wij de schaamte voorbij?

Wat voorbij is, is niet over!?
Zoals de samenleving in razendsnel tempo verandert, zo wijzigen ook kerk en geloof.
De ene mens voelt die veranderingen als een bevrijding, bij een ander overheerst vooral bezorgdheid
om het teloor gaan van iets kostbaars.
Zijn wij onmachtig om de traditie door te geven? Is dat erg?
Zoals de samenleving in razendsnel tempo verandert, zo wijzigen ook kerk en geloof.
De ene mens voelt die veranderingen als een bevrijding, bij een ander overheerst vooral bezorgdheid
om het teloor gaan van iets kostbaars.
Zijn wij onmachtig om de traditie door te geven? Is dat erg?

Kerk, waar zijn je schatten?
De trend van de huidige samenleving is beleving. Ervaring en spiritualiteit zijn hot, religie
en kerk oubollig.
Toch is de kerk door de eeuwen heen bij uitstek de plek geweest voor spiritualiteit,
ervaring en beleving.
Maar waar zijn die "schatten" van de kerk gebleven?
De trend van de huidige samenleving is beleving. Ervaring en spiritualiteit zijn hot, religie
en kerk oubollig.
Toch is de kerk door de eeuwen heen bij uitstek de plek geweest voor spiritualiteit,
ervaring en beleving.
Maar waar zijn die "schatten" van de kerk gebleven?

Wie, Wat is ons (nog) heilig?
Het heilige lijkt op z`n retour. De eenduidigheid van dit begrip heeft plaats gemaakt
voor een grote variëteit aan gedachten, beelden en gevoelens.
Waar moeten wij de/het heilige in onze tijd zoeken?
Het heilige vormt de rode draad voor de zoektocht in 2011.
Het heilige lijkt op z`n retour. De eenduidigheid van dit begrip heeft plaats gemaakt
voor een grote variëteit aan gedachten, beelden en gevoelens.
Waar moeten wij de/het heilige in onze tijd zoeken?
Het heilige vormt de rode draad voor de zoektocht in 2011.

Wat hebben we aan God?
Eeuwen lang hebben we ons in de kerk de vraag gesteld: "Wie of wat is God?"
We trachtten God te omschrijven en te definiëren. Dat gaf rust en zekerheid.
Tegenwoordig stellen mensen zich functionele vragen als: Hoe werkt dit? Wat doet het met je?
Wat heb je er aan? Wat ga je nu anders en/of beter doen?
Alles wat zich niet weet te vertalen in functionele termen verliest zijn waarde.
Eeuwen lang hebben we ons in de kerk de vraag gesteld: "Wie of wat is God?"
We trachtten God te omschrijven en te definiëren. Dat gaf rust en zekerheid.
Tegenwoordig stellen mensen zich functionele vragen als: Hoe werkt dit? Wat doet het met je?
Wat heb je er aan? Wat ga je nu anders en/of beter doen?
Alles wat zich niet weet te vertalen in functionele termen verliest zijn waarde.